Ontstaan HvA cultuurfonds Ede

Het HvA cultuurfonds is opgericht om de nalatenschap van mevrouw Anna C.A. Ameshoff (geboren 4 april 1913 te Rotterdam - overleden 21 juli 1993 te Ede) te beheren. In 1951 huwde zij in Hilversum met Jacob Harmsen van der Vliet (geboren 21 maart 1903 te Doorn - overleden 9 april1990 te Ede). Het echtpaar verhuisde in 1962 naar Ede.

De heer Jacob Harmsen van der Vliet koos voor een carrière als rijksambtenaar bij de postdienst in Ede maar stond ook open voor andere uitdagingen.
Zo behaalde hij in 1939 in Hilversum zijn brevet voor zweefvliegen. Gedurende WOII was het onmogelijk om deze uitdaging te beoefenen. Pas in 1946 heeft hij deze sport met veel enthousiasme kunnen uitoefenen. Ook was hij een fervent autorijder met een voorkeur voor de grote Amerikaanse cabriolet.

In 1965 start Jacob van Harmsen van der Vliet vanuit villa de Strokamp zijn succesvolle makelaardij de Traa.

Mevrouw Anna Ameshoff was gedurende lange tijd actief voor het UVV [Unie voor Vrouwelijke Vrijwilligers] in Ede, waar zij een gewaardeerde medewerkster voor de ouderenzorg was.

Beiden zijn volop geïnteresseerd in de samenleving, spelen tennis en genieten van het maatschappelijke succes.
Het reizen door Europa was een andere inspirerende bezigheid.

In 1967 bouwt de familie een moderne strakke villa aan de Diepenbrocklaan in Ede.

ca. 1970

De gelukkige jaren die zij beiden in de Gemeente Ede hebben doorgebracht was voor mevrouw Anna C.A. Ameshoff de aanleiding haar totale nalatenschap in 1993 in de Stichting het Harmsen van der Vliet-Ameshoff onder te brengen.

In haar testament heeft zij bepaald dat haar vermogen moet worden aangewend in het belang van de burgers in het dorp Ede.

Hieruit is het HvA cultuurfonds Ede voortgekomen.